W codziennym życiu z chorobą Alzheimera komunikacja jest kwestią podstawową, ważną zarówno dla samego pacjenta, jak też dla jego rodziny. W początkowych stadiach choroby zapominanie słów, przestawianie przedmiotów i trudności ze zrozumieniem poleceń mogą być frustrujące. Wiedza na temat choroby i tego, czego należy się spodziewać dalej może pomóc Wam w znalezieniu wskazówek i sposobów sprawnego komunikowania się z rodziną oraz sprawić, że nadal będziecie aktywnym jej członkiem.

Spis treści:

  1. Czego się spodziewać przy komunikacji z osobą chorą na Alzheimera?
  2. Kilka wskazówek dotyczących komunikacji z osobą chorą na Alzheimera

Czego się spodziewać przy komunikacji z osobą chorą na Alzheimera?

Pacjenci we wczesnych stadiach choroby mogą zacząć częściej zapominać o różnych sprawach i częściej doświadczać trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem. Wiele osób twierdzi, że w trakcie mówienia nagle traci wątek lub że potrzebuje więcej czasu na reagowanie na wypowiedzi innych. Dzieje się tak dlatego, że choroba hamuje przekazywanie impulsów w naszym mózgu, przez co szukanie odpowiednich słów i zrozumienie innych staje się trudniejsze.

Nie należy jednak zapominać o tym, że chociaż osoby z łagodnymi objawami choroby Alzheimera mają kłopoty z wyrażaniem swoich myśli, zachowują świadomość tego, co się dzieje dookoła nich. Trzeba się z tym pogodzić i wykazać dużą dozą cierpliwości. Zachowywanie spokoju nawet w trudnych sytuacjach także okazuje się pomocne. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że kiedy wydaje nam się, że rozmówca nas nie rozumie, zaczynamy mówić do niego głośniej. Należy o tym pamiętać, nie zmieniać tonu głosu i nie kłócić się z pacjentem.

Warto rozmawiać o tym, co czujesz

Rozmowa to bardzo ważna rzecz. Nasi bliscy mogą mieć trudności z wyrażaniem tego, jak ciężko jest im żyć z chorobą Alzheimera. Jest to zwyczajna reakcja. Rozmawianie o odczuciach związanych z diagnozą jest jednak tak samo istotne dla chorych, jak i dla ich rodzin.

Wspólne zdobywanie wiedzy o chorobie i o tym, co nas czeka, pomoże nam przygotować się na przyszłość.

Pomocy należy szukać najpierw u przyjaciół i rodziny. Wielu z nas znajduje pociechę w dzieleniu się swoimi myślami i emocjami także z innymi osobami stawiającymi czoła podobnym problemom. Zgłoś się do lekarza lub pracownika opieki zdrowotnej i poproś o skierowanie Cię do znajdujących się w Twojej okolicy grup wsparcia.

Kilka wskazówek dotyczących komunikacji z osobą chorą na Alzheimera

Mamy dla Was klika strategii, którymi możecie posłużyć się, chcąc poprawić komunikację z bliskimi cierpiącymi na chorobę Alzheimera.

  • Słuchaj i nie trać cierpliwości

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możecie zrobić dla swoich bliskich, to słuchać tego, co chcą Wam powiedzieć. Starajcie się ich zrozumieć, wysłuchać i nie popędzajcie ich, gdy mówią.

  • Otwórz się i myśl pozytywnie

Postarajcie się nie przerywać i nie poprawiać. Taka postawa może tylko zniechęcić chorego.

  • Nie zmieniaj tonu głosu ani sposobu mówienia

Wypowiadajcie się jasno i wyraźnie, dając rozmówcy czas na odpowiedź. Kiedy myślimy, że ktoś nas nie rozumie, mamy tendencję do mówienia wolniej i do podnoszenia głosu. Zastanówcie się więc nad tym, jak rozmawiacie z chorym.

  • Pamiętaj o języku ciała

Rozmówca może odczytać Twoje nastawienie patrząc na Twoją twarz i obserwując Twój język ciała. Staraj się więc utrzymywać kontakt wzrokowy podczas rozmowy.

  • Przekazuj jasne instrukcje

Aby nie wywoływać u chorego poczucia zagubienia, zadawaj tylko jedno pytanie na raz. Podawanie imion i nazw przedmiotów także może pomóc. Osobie z chorobą Alzheimera będzie się z Tobą łatwiej rozmawiało, jeżeli będziesz używać krótkich, prostych zdań.

  • Magia dotyku

Małe gesty, takie jak trzymanie za rękę, pomagają wyrażać troskę bez słów.

  • Zachowuj się z szacunkiem

Nie ignoruj swego rozmówcy. Osoby z chorobą Alzheimera są świadome tego, co dzieje się dookoła nich, słuchaj więc ich, kiedy mówią i odnoś się do nich z szacunkiem.

  • Korzystaj z przypomnień i pomocy pamięciowych

Spisywanie list, przyklejanie karteczek do przedmiotów, z których korzysta chory oraz odkładanie przedmiotów codziennego użytku takich jak klucze czy telefon w dobrze znane choremu miejsca okazuje się niezwykle przydatną strategią.